News k 11.4.08
NOVÉ ČLÁNKY
Televizní seriály: snadná cesta k hitu
více fotografií...foto: Adéla Bartoníčková |
Ewa Farna - natáčení klipu k seriálu Ošklivka Katka |
Mít píseň v oblíbeném seriálu je ideální, navíc vyzkoušený recept, jak se lidem propašovat rovnou pod kůži. Chcete důkaz?
Kdybys tak náhodou měl pocit, že jsi sám, tou cestou mechovou přijď rychle rovnou k nám. Vždyť fůru přátel máš v Zeleném údolí, no tak si jich jen važ, ať už jsi kdokoli.
Tenhle popěvek zná nazpaměť celá generace dnešních třicátníků. Dvanáctidílný seriál Přátelé zeleného údolí z roku 1980 přinášel na obrazovku týden co týden dobrodružství lesníka Horyny, jeho městského vnuka Pavla a psa Halušky.
A také titulní písničku Zelené údolí, z níž úryvek pochází. Skladbu Jaroslava Wykrenta a Vadima Petrova nazpívali představitelé hlavních rolí Martin Čížek s Vladem Müllerem.
Díky seriálu se stala československým hitem, jenž v paměti tehdejších dětí a puberťáků přežil i změnu režimu a rozdělení republiky. Dvorní skladatelé Zelené údolí nebylo ani prvním, ani posledním seriálem, který zajistil své úvodní písničce téměř nesmrtelný život.
Bezmála dva miliony lidí si o čtvrt století později pobrukují pravidelně u televizí chytlavou melodii provázející už druhou řadu seriálu TV Nova Ordinace v růžové zahradě. Skladbu Někdy stačí dát jen dech nazpíval s Ivou Frühlingovou slovenský muzikant a zpěvák Miro Žbirka, který ji také složil.
Stejně jako v případě skladby z Ošklivky Katky Jaký to je i Někdy stačí dát jen dech převzala česká rádia a stal se z ní jeden z největších tuzemských hitů roku 2005. Režisér Ján Sebechlebský Žbirku o napsání úvodní melodie požádal sám – poté, co s ním natočil videoklipy k písním 22 dní a Ty a já.
"Od té doby se přátelíme, a tak Ján přišel s tím, zda bych nechtěl k Ordinaci napsat základní písničku. Oslovil jsem Kamila Peteraje, který píše texty i v češtině, a když jsem pak muziku poslouchal, napadlo mě, že by to byl optimální duet," říká Žbirka.
Než se skladatel pustí do hudby k seriálu, musí prostudovat scénář, prosedět pár hodin v debatách s režisérem, vyslechnout si mínění hudebního dramaturga... a také se na seriál předem podívat, aby melodie i text odpovídaly jeho obsahu.
"Nejdůležitější pro skladatele je vytvoření vhodných hudebních témat, šitých na míru seriálu, a dobře s nimi pracovat. A hlavně musí vytvořit silnou titulkovou píseň, která může přitáhnout diváky k televizi," tvrdí třeba Michal Pavlíček.
Režiséři seriálů si své dvorní skladatele většinou vybírají sami. Hudebníci tedy musí vyčkávat, jestli podobně šťastná nabídka nepřiletí sama. A často se pak nad seriálovými hity sejdou lidé, kteří spolu pracovali již dříve.
Právě to je případ Michala Pavlíčka, který si k nazpívání skladby k Místu v životě vybral Báru Basikovou a Kamila Střihavku, s nimiž se potkal už při zkoušení vlastního muzikálu Obraz Doriana Graye.
Nebo zmiňované Ošklivky Katky, kde Ewa Farna zpívá píseň od Ondřeje Soukupa a Gábiny Osvaldové. Dvojice je za normálních okolností dvorním týmem Lucie Bílé, která Farnou podporuje.
Dříve patřili k nejvytěžovanějším seriálovým autorům Ladislav Štaidl či Karel Svoboda – ten je mimo jiné podepsán pod proslulou muzikou k seriálům Včelka Mája, Návštěvníci, Cirkus Humberto, Druhý dech nebo Rodinná pouta.
Dnes pomyslnou štafetu převzal právě Pavlíček – byť jeho hudební styl je zcela odlišný. Muzikant a kytarista, proslulý jako člen Pražského výběru, je autorem melodií k seriálům Místo nahoře, Místo v životě i Dobrá čtvrť.
Napsal také symfonickou hudbu k pěti ze šesti dílů seriálu BBC Červený bedrník. Televizní série se staly jeho další doménou. Pavlíčka "televizní práce" baví. Třeba Dobrá čtvrť ho prý inspirovala ke složení skutečně současné hudby.
"Je tam všechno, od tradičnější polohy až po moderní poprockovou, nechybí ani psychedelic rock, jako je třeba závěrečná titulková píseň. Protože se v seriálu prolínají příběhy mladých lidí i jejich rodičů, nešlo to postavit jen na moderní současné hudbě. Ale dominující nástroj je saxofon a jeho citlivý feeling, piano a kytara, je tam i elektronika a zpívají tam skvělé mladé zpěvačky," říká Pavlíček.
Podobný názor, že práce na seriálové hudbě může být i obohacující, má také Ondřej Soukup, autor úvodní skladby Ošklivky Katky Jaký to je. "Byla to pro mne zajímavá nabídka hlavně proto, že mířila mimo můj obvyklý záběr. Řekl jsem si, že zkusím, co to bude obnášet, a myslím, že jsem se v mezích žánru docela trefil," vysvětluje Soukup.
I on musel předem vědět, o čem seriál je, ale viděl pouze zahraniční verzi, z níž česká tematicky vychází. "Snažil jsem se písničkou samozřejmě trefit do seriálového příběhu," říká Soukup s tím, že Ewu Farnou mu coby interpretku přidělila televize Prima. Neprotestoval.
"Považuji ji za velmi výrazný talent," tvrdí. Skládání písničky pro seriál podle něho není jednorázově finančně zajímavější než komponování muzikálů nebo skladeb pro Lucii Bílou. "Možná se ten efekt ale ukáže až později," dodává.
Něco k Zazpívej si na Ewa Tour 2008
Mladá rockerka Ewa Farna na beznadějně vyprodaném premiérovém koncertě v rámci turné „Zazpívej si na Ewa Tour 2008“.
Ojedinělá rocková show v podání Ewy Farne se spoustou nejrůznějších efektů odstartovala prvním koncertem v Uherském Brodě v neděli 23.3.2008.
Před začátkem koncertu se někteří příznivci Ewy marně snažili zakoupit vstupenky na koncert, který byl již pár dní beznadějně vyprodán.
Fanoušci Ewy se na koncertě v rámci jejího prvního turné rozhodně nenudili. Ewa, její kapela a všechny složky, které se podílejí na přípravě a realizaci turné měli řádně nazkoušeno a tak Ewa předvedla jedinečný a náročný program jak po stránce hudební, tak i po stránce nejrůznějších téměř akrobatických kousků, hereckých scén a převleků. Vše doplnila ojedinělá scéna a řada světelných efektů.
Bezesporu k nejzajímavějším momentům patřila pěvecká soutěž, ve které tři mladé protagonistky měly možnost vyzkoušet své pěvecké kvality za doprovodu kapely. Vítězka si pak zazpívala i s Ewou na jednom pódiu. Ewa tak naplnila i podtitul turné „Zazpívej si na Ewa Tour 2008“.
Zejména v akustické části Ewa dakázala, že je na svůj věk interpretačně zralou a výkonnou zpěvačkou.
Mezi nejvýraznější kostýmy, které zpěvačka vystřídala na podiu v hojném počtu, patřil kostým „kočky“, ve kterém Ewa Farna velice připomíná jednu známou filmovou postavu z americké produkce.
Další přesvědčivým kostýmem byla lyžařská kombinéza se snowboardovým vybavením, ve kterém se zpěvačka vznášela ve výšce na „prkně“, což působilo společně se záběry alpských kopců velice přesvědčivě. A tak jak Ewa Farna slíbila, opravdu předvedla, že na pódiu se kromě zpívání dá i sportovat. V našlapaném sále při této „scéně“ sněžilo, což fanoušci zejména v předních řadách rozhodně uvítali.
Na koncertech Ewa rozhodně nezůstane u jednoho převleku … během koncertu se divákům doslova změní před očima nejméně šestkrát.
Diváci také ocenili bouřlivým potleskem, když Ewa Farna na chvíli propustila svého bubeníka a zahrála za doprovodu kapely na bicí.
Vzhledem k velkému zájmu o vstupenky, uvažuje pořádající agentura turné Lewron vision o přeložení některých koncertů z kulturních domů do větších prostor.
Více se dozvíte na oficiálních webových stránkách Ewy Farne.
News Fota
SPOUSTY DALŠÍCH FOTEK V PŘÍŠTÍM ČLÁNKU!!!
Dětské pacienty olomoucké nemocnice navštívila Ewa Farna
Olomouc - Úsměvy a autogramy rozdávala dnes na dětské klinice v olomoucké fakultní nemocnici čtrnáctiletá popová zpěvačka Ewa Farna. Vysvětlila, že mezi nemocné přišla také proto, že oni nemohou za ní na koncert. S nemocnými dětmi se bavila nejen o věku či hudbě, ale taky o kouření a rovnátkách. Řekla, že vyptávat se jich musela spíše sama, malí pacienti se trochu styděli.Mezi nemocnými vrstevníky nebyla Ewa poprvé. "Už jsem podobné návštěvy několikrát absolvovala, akorát bez novinářů," prohlásila Farna. Sama v nemocnici pobývala pouze jednou. "Byla jsem tam kvůli podezření na zánět slepého střeva, ale nerada na to vzpomínám. Nesedly jsme si s holkou, se kterou jsem byla na pokoji," vysvětlila. Právě tyto zážitky z doby, kdy jí bylo méně než deset let, pak popisovala jedné z dětských pacientek.
"Jé, ty máš rovnátka...," navazovala Ewa konverzaci s dvanáctiletou Anetou. Zatímco novináři hvězdičce Farné uctivě vykali, vrstevníci si s ní zcela bezprostředně tykali a brali ji jako spolužačku. "Prý jí rovnátka sundali a teď se jí po nich stýská. Já ale moc ráda nejsem, že je mám," řekla Aneta, která je na klinice po operaci štítné žlázy.
Kdo mohl opustit oddělení, přišel za Ewou do
klubovny. "Je to přes 20 dětí z těch 68, které tady momentálně máme.
Někteří jsou kojenci, jiní zase na pokoji na kapačkách," vysvětlila
vrchní sestra Renata Pavelková. Za těmi se pak Ewa vydala. Podle sestry
Pavelkové dosud žádná podobná hvězda na klinice nebyla. "Děti se na ni
opravdu těšily," dodala. Žačku deváté třídy Ewu Farnou doprovázel
i její otec Tadeusz. Do Olomouce vyrazili hned po skončení vyučování.
"Vždy jsme s ní, buď já, nebo manželka," uvedl. Zároveň připustil, že
dcera mu dospívá rychleji. Není to prý jen světem dospělých, který ji
obklopil, ale i povinnostmi. "Doufám, že ostatní děti ji nebudou
následovat," dodal. Ewa má doma dvanáctiletého bratra a dvouletou
sestru. Nyní se hlásí na těšínské gymnázium.Čtrnáctiletá Ewa Farna pocházející z
česko-polského pomezí, z vesničky Vendryně u Třince, vydala dvě česká
alba, ale také jedno v polštině. Její letošní šňůra zahrnuje pět
desítek koncertů. Poprvé dala o sobě vědět v roce 2004, kdy vyhrála
okresní pěveckou soutěž ve Frýdku-Místku. O dva roky později
triumfovala v polské televizní soutěži. To již byla u nás vyhlášena za
objev roku v Českém slavíkovi.
Ewa na Anděl Alianz